(fout) tip van de week

Amsterdam, 5 oktober 2011 – Afgelopen zondag, in de eerste helft van de zesde inning van de tweede wedstrijd van de Aluminium Series 2011, gebeurde er iets niet alledaags.

Om te beginnen gooide De Souza vier wijd. Uitzonderlijk. Maar dat was het nog niet. Het bijzondere waar ik het nu over wil hebben gebeurde pas bij de volgende slagman. De hele wedstrijd wist deze meneer de bal aardig te raken, maar in deze slagbeurt zat het even goed tegen. Niet alleen eindigde de beurt met een vang-8, maar de echte tegenslag zat in de pitch die hieraan vooraf ging.

Bij de start van de beweging in de richting van de thuisplaat door werper De Souza startte de honkloper een steelpoging van/naar het tweedehonk. De ferme swing van de slagman die op de worp volgde, deed vermoeden dat het hier een zogenaamde ‘hit-and-run’ betrof. De swing mistte de bal net niet waardoor de bal wel getoucheerd werd, maar niet van richting veranderde, waardoor de achter de thuisplaat geposteerde PC de bal eenvoudig kon vangen. De kenner weet het dan al: fout-tip!

De honkloper was echter wat minder op de hoogte van de exacte regels, en ging halfslachtig en twijfelachtig in de ankers. Om het zekere voor het onzekere te nemen besloten de Reserve Reserves toch maar een door hun zo geliefde run-down op te starten, die, geloof het of niet, in een tikactie van Jopie en daarmee met de eerste nul eindigde.

Gelukkig was de Opper Blue zeker van z’n zaak en wist hij te vertellen dat een fout-tip geen foutslag is (volgt u het nog?). Omdat de PC standaard alles dat autoriteit heeft in twijfel trekt moest er gezocht worden naar bewijslast. En die is gevonden in de officiĆ«le regels van de KNBSB:

Een fouttip is een geslagen bal die rechtstreeks en zonder van richting te veranderen van het slaghout in de handen van de achtervanger komt en reglementair wordt gevangen. Het is alleen een fouttip indien de bal wordt gevangen. Elke fouttip die gevangen wordt geldt als een slag en de bal is in spel. Het is geen vang indien de bal terugstuit van lichaam of kleding van de achtervanger en daarna gevangen wordt, tenzij de bal eerst de hand of handschoen van de achtervanger heeft geraakt.

Blue zag, hoorde en callde het goed (foto Alfred Cop)

2 reacties

  1. Zonder van richting te veranderen is onmogelijk.
    Zo gauw de bal de knuppel raakt veranderd hij al van richting.

  2. Klopt.. er had ook moeten staan ‘zo goed als niet verandert van richting’ De aanvullende regel is dat de bal niet boven het hoofd van de slagman mag uitkomen, of boven het gezichtsveld van de man in blauw (zoals de man in blauw mij afgelopen weekend wist te vertellen). En als de slagman op een bal slaat die boven zijn hoofd komt? Dan zit je weer met een probleem, maar als coach moet je je daar dan geen zorgen meer over maken, het grootste probleem zit dan ergens anders. Je zul met de slagman veel moeten gaan oefenen zodat ie niet meer swingt op dat soort ballen!

Reacties zijn gesloten.